EL NOI QUE NO TOCAVA DE PEUS A TERRA, de John Boyne


Vaig sentir parlar d'aquest llibre, El noi que no tocava de peus a terra, en una entrevista que li van fer en un diari, no recordo quin, al seu autor, en John Boyne, autor de l'existosa El noi del pijama de ratlles. No havia llegit mai abans res d'ell, però a respostes d'una pregunta va dir que El noi que no tocava de peus a terra era una mena de metàfora de l'homosexualitat i això em va sorprendre. Com podia lligar la història d'un nen que vola amb l'homosexualitat? I encara més quan aquest és un tema que en la literatura infantil i juvenil s'ha tractat poquíssim.

L'odissea va venir quan el vaig buscar per les llibreries i era impossible trobar-lo en català, fins que vaig desistir i un dia, fa poc, el vaig trobar a la Biblioteca de Salt i el vaig poder prendre prestat.

No és un llibre que m'hagi entusiasmat, però sí agradat i ha sigut de lectura amena. D'entrada dir que moltes de les coses que li passen a aquest nen, en Barnaby Brocket, se m'han fet llargues i no li trobava el què, fins i tot pensava que eren sobreres i que amb unes quantes pàgines menys s'hauria pogut dir el mateix. 

El que sí que em va agradar va ser el missatge que dóna i la sensació que deixa al final: el nen és diferent perquè vola, però ell no sap per què ni com evitar-ho i comença un llarg peregrinatge involuntari per acabar adonant-se que ser diferent no és dolent i que cadascú ha de trobar el seu lloc en aquest món sent ell mateix. Imagino que d'aquí la comparació que va fer l'autor amb l'homosexualitat.

Potser de cara als adults aquest missatge ens sembla simple, però no hem d'oblidar que aquest és un llibre infantil i que està molt ben trobada la manera com es dóna, sense moralismes.

Sinopsi 

Els Brocket són uns perfectes avorrits i responsables i estan molt orgullosos de ser-ne. No poden deixar d’arrufar el nas davant tot el que sigui diferent. Però els Brocket no han tingut sort: des del moment que el seu fill Barnaby va arribar al món ha desafiat les lleis de la gravetat i sura per l’aire. Desesperat per fer contents als pares, en Barnaby s’escarrassa per tenir el peus ben posats a terra sense cap mena d’èxit!
Un dia fatídic, els Brocket decideixen que ja n’hi ha prou. Ells mai no havien demanat tenir un nen anormal i volador!
Aleshores, traït, sol i espantat, en Barnaby comença una aventura que el durà a fer un viatge fantàstic pel món.

Comentaris