ELS AMBAIXADORS


ELS AMBAIXADORS, d'Albert Villaró, va ser un dels autoregals de Sant Jordi i me'l vaig comprar perquè la premissa em va semblar molt interessant: l'any 1949 Catalunya és independent des de l'any 1934 i durant la segona guerra mundial va estar sota dominació nazi. Franco no va governar mai i Espanya està sota una fèrria dictadura del general Sanjurjo.

El gènere de la política-ficció no s'ha estilat gaire per les nostres contrades i veure com es desenvolupava aquesta història m'atreia. Però el resultat no ha estat a les expectatives. No és que estigui mal escrit ni que es faci pesat ni res d'això. Té acció, ironia, crítica social i un punt de mala llet molt encertat, però alguna cosa grinyola en el llibre. Potser la falta d'intriga, de thriller, o el haver-se centrat massa en una colla d'espies arreplegats que van durant tota la història amb una sabata i una espardenya en lloc de ampliar l'acció amb els afers i les intrigues de govern. 

Es troba a faltar com és i com es viu en aquesta Catalunya hipotètica, només se'n fan pinzellades petites, certament brillants, sobre un país que no ha viscut una guerra civil de 3 anys, sinó una guerra de 6 mesos i una invasió nazi, i on encara hi ha els anarquistes i els de la FAI amb molta força. M'hauria agradat més aquest camí que exclusivament el dels espies de pandereta.

El llibre està bé, però a mi no m'ha convençut.

Comentaris