Nostalgia de La Habana desconocida


La siento mia sin haberla visto jamás. Siento el poder de sus calles, la fuerza de sus gentes, la explosión de color, la erosión del mar, el olor a sal, humedad y jabón. Siento todo ello y nunca he estado pero está tan presente en mi que ya forma parte de mi ser.

¿Cómo puedo sentir nostalgia de La Habana desconocida? ¿Cómo puedo sentir la ausencia de sus calles nunca pisadas? Es tan fuerte el poder de esa ciudad en mi que ya veo reflejada en sus fachadas mi tristeza por tener que abandonarla un día no muy lejano.

Veo sus calles laberínticas, estrechas o anchas, llenas de vida y color, la gente que las habita con su fuerza vital, con alegría a pesar de las adversidades. Calles oscuras, débilmente iluminadas por tristes faroles abandonados. Y apoyada en el alfeizar de una tienda azul, una mujer que mira pasar el tiempo implacable, sin prisa, sin pausa. Alguien podria pensar que es una jinetera, pero no, la tristeza de su alma se refleja en su rostro arrugado, su rostro café que un día fue testigo de duelos por conseguir su amor. Cada arruga es un trozo de vida que se le escapa, una experiencia intensa vivida.



Tiene la mirada perdida. Bajo la luz azul de la tienda observa las tinieblas de la calle habanera esperando, siempre esperando sin saber porqué. A lo lejos se escuchan las olas del mar rompiendo con vigor en el malecón. Quizá la esperanza venga un día del mar lejano, aunque ya no viene nada ni nadie por mar, al contrario, el mar se ha convertido en el punto de huida, por donde se marchan amores, amigos y família. El mar antes traía esperanzas, ahora no, para ella trae la tristeza, la nostalgia de ese amor que se fue y que prometió regresar por ella hace ya tanto tiempo que olvidó su rostro y su nombre.

El ruido renqueante de una vieja máquina que circula por una calle perdida la distrae de sus recuerdos y la regresa a su Habana.

Habanera café, vente conmigo. Le digo.

Me mira absorta y sin palabras me habla: no me imagino en ningún otro lugar.

Observa los desconchados de la casa que tiene enfrente, las rejas oxidadas, la puertas de madera podrida, los balcones con ropa tendida, la luz ténue de una ventana, la voz de una madre que canta un arruyo a su bebé... y por un momento es feliz. Es su Habana, triste, nostálgica, decrépita, ruinosa, pero llena de vida y de esperanzas, llena de futuro. De su futuro perdido en sus calles alegres.

Y me encontraré con ella y con la mujer en la tienda azul y no la confundiré con una jinetera. Y me acercaré a ella y no le diré que se venga conmigo porque en sus ojos de miel llenos de vida y música veré La Habana, mi Habana. Y sabré que nunca la podré dejar atrás por muy lejos que esté porque me habré convertido en Habanero y llevaré la ciudad en el corazón el resto de mi vida.

Comentaris

nimue ha dit…
ooooh!! te'n vas a Cuba? te'n vas a Cuba? te'n vas a Cuba? :)))
Em resulta familiar aquesta nostàlgia de ciutats que no conec. Amb La Habana no em passa però en altres llocs potser sí. Serà la literatura, serà la música, serà el cine, seran les nostres altres vides... Siga el que siga, que la pugues gaudir plenament!
Mikel ha dit…
Curios... a mi no m´ha pasat mai aixo de senti nostalgia d´una ciutat que no conec...
Petitabruixa ha dit…
Uiiiiii, aquest sentiment també l'he tingut jo, no de La Habana però si d'altres llocs..Seren les nostres altres reencarnacions...com diu la Nimue.

Així que cap a Cuba, quina enveja!!!

Per cert, m'ha agradat el teu escrit però m'he acostumat a llegir-te en català i se m'ha fet estrany!

Bon viatge, maco!
El veí de dalt ha dit…
Nostàlgic dels llocs somiats? Jo també estic nostàlgic de no haver trepitjat mai Cuba.
Cristina ha dit…
Quina sort! Que t´ho passis d´allò més bé. Jo sento nostàlgia d´Estambul i allà hi vaig el proper dia 1. Petons!
Waipu Carolina ha dit…
Me gustó como describes la nostalgia. Como dicen las chicas más arriba, nostalgia por sitios que ya has vivido en sueños, en otra vida, en historias leidas que has hecho tuyas...quien sabe...
Un beso.
Waipu Carolina ha dit…
Me gustó como describes la nostalgia. Como dicen las chicas más arriba, nostalgia por sitios que ya has vivido en sueños, en otra vida, en historias leidas que has hecho tuyas...quien sabe...
Un beso.
Jobove - Reus ha dit…
molt interesant el teu blog, si tens un moment passa pel nostre, es troba a Reus - Baix Camp
http://telamamaria.blogspot.com
irreverent, iconoclasta, ecléctic i llibertari

gràcies per tot
Jobove - Reus ha dit…
no no és pel teu article sobre La Habana, que per cert he visitat i la calcas, quins sentiments em porta

Va ser una quasualitat, et seguiré visitant

salut
Giorgio Grappa ha dit…
Ooooooh! Cuba! Que bonic! Sempre he tingut sentiments contradictoris amb aquest país, entre la tendresa i l'escepticisme. Tinc molta curiositat, ja ens contaràs la teua experiència!

I, quan dius que te'n vas?
Anònim ha dit…
que maco... :)
Deric ha dit…
Nimue, el cine i la literatura fa molt, és cert.

Mikel, potser no t'hi has parat a pensar.

Petitabruixa! Saps que també tinc el convenciment que es tracta d'això de les reencarnacions o, potser, d'algun viatge astral? I ara no parlo amb conya, com acostumo a fer amb aquests temes.

Vaig escriure el post en castellà perquè per parlar de L'Havana només em venia aquest idioma al cap.

Veí, doncs ens hem de treure aquestes nostàlgies i visitar tots els llocs somiats!

Cristina, el dia 1 estarem tots 2 volant en direccions contraries!!!

Carolina, és ben bé cert.

Té la mà Maria, tot aclarit, ja et diré quan torni si he calcat els sentiments i si L'Havana és així.

The silver, gràcies.

Giorgio, has estat? Marxo el dia 1 de juny.

Words, tu també!
Joana ha dit…
L'embruix de la pell de cafè i els ulls de color atzabeja! Això és Cuba...tampoc la conec...però traspua tot el que has dit!
Bon viatge!
euria ha dit…
No hi he estat mai, però ja m'hi trobava!!! Espero que t'ho passis molt bé. Ja ens explicaràs què tal ha anat! Ahhh i fes fotos eh :D