Arthur Rimbaud



Sempre he sentit una especial sintonia amb aquest maleït poeta del XIX, fins i tot abans de conèixer la seva obra, i no sé per quins ocults motius. Per això quan vaig veure a la biblioteca aquesta biografia escrita per Enid Starkie el 1961 i reeditada el 2007 no m’ho vaig pensar dos cops a l’hora d’agafar-lo.

Són 655 pàgines que fan un recorregut extens i intens per la vida i l’obra de Rimbaud sense escatimar cap detall i intentant entendre el seu comportament rebel i crític amb tot i amb tothom i, sobretot, per poder entendre per què va deixar d’escriure quan encara era molt jove.

Starkie ens fa aquest recorregut vital al costat de l’obra poètica i de les cartes que va escriure Rimbaud perquè una cosa va lligada amb l’altre, és a dir, per poder entendre i copsar amb tota la seva esplendor la poesia d’Arthur, és important saber què li passava en aquell moment que la va escriure, amb qui estava (per exemple, la relació d’amor-odi i autodestrucció que va viure amb el també poeta Paul Verlaine) i quines sensacions li provocava. I això és just el que ens mostra Starkie en aquest excel·lent treball sobre un gran i incomprès poeta.


Une matinée couverte, en Juillet. Un goût de cendres vole dans l’air; - une odeur de bois suant dans l’âtre, - les fleurs rouies – le saccage des promenades – la bruine des canaux par les champs – pourquoi pas déjà les joujoux et l’encens?

(Illuminations)

Comentaris

Striper ha dit…
Jo no conec la seva obra i potser ja es hora que ho faci. Bon dia.
Júlia Zabala ha dit…
aah! m'encanta Rimbaud! no coneixia aquesta biografia... m'interessa! b7s!
Bargalloneta ha dit…
Leonardo di Caprioen va fer la versió cinematogràfica, però estic amb Striper,l 'hauré de conèixer
Jordicine ha dit…
Jo com l'Stripper. M'hi apunto ja! Una abraçada.
Francesc Mompó ha dit…
Un geni; digué el que havia de dir, revolucionà la poesia i ben jove callà per sempre. La resta ja fou una altra cosa.
Salut i Terra
miquelangel ha dit…
A Palma, fa unes setmanes una companyia de teatre mallorquina, "Iguana Teatre" va crear el seu nou espectacle amb la vida d'en Rimbaud i ho varen fer en forma de cabaret.
El resultat de l'obra no va ser tot lo rodona que pot ser ens hagués agradat, però si ens va fer conèixer una miqueta més, aquest autor.
http://www.youtube.com/watch?v=-WePjsbIHs4
En aquest enllaç podeu veure un esquitx de l'obra.
Josep Anònim o L' Esmità Josep ha dit…
Acabo de llegir això , trobat per casualitat , a la contraportada d' un llibre d' art .

"... En mi opinión , las palabras de Rimbaud resumen a la perfección el verdadero papel del Artista : "El poeta debería cuantificar lo desconocido que surge en estos tiempos , en el alma universal . Debería proporcionarnos algo más que la fórmula de su pensamiento , que la anotación de su marcha hacia el progreso . Entonces , el poeta realmente sería una multiplicación del progreso"" .

Arschile Gorky .