Pirateria

En aquest país la pirateria (sobretot de pel·lícules i música) és un vertader problema que no se sap o no es vol saber resoldre. Personalment no sé si és per una qüestió d’educació nostra, de falta de sensibilitat o de polítiques legislatives.

Tampoc tinc clar que baixar-te o compartir una pel·lícula o un cd de música i mirar-te’l a casa tranquil·lament es pugui considerar pirateria: recordo de petit que si un amic s’havia comprat un disc que jo també volia, li demanava i me’l gravava en k7 i mai hi havia hagut cap problema.


Versió moderna i occidental d'un pirata (foto Google)

Cert que ara és a més gran escala però no crec que aquest sigui el problema sinó els que fan grans tirades de còpies il·legals per vendre i lucrar-se amb això, no el pobre nano que es baixa una cançó de Miguel Bosé.

Tampoc estic en contra de que hi hagi una compensació als creadors per donar permís per difondre la seva obra, sempre i quan amb aquesta difusió tu et lucris, és a dir, ràdios, televisions, etc. És lògic que se’ls hi pagui alguna cosa.

El que ja no veig gens bé és que es cobri un cànon a tothom per “si et graves alguna cosa”, per compensar. Estan tractant a tot el país com a pirates.

A més, si jo em gravo en un cd verge les fotos dels meus viatges, perquè he de pagar el cànon a la SGAE?

És més, la SGAE està cobrant, pel mateix concepte, un munt de cànons. Imagineu: em compro un cd de Coldplay i me’l vull gravar per portar-lo al cotxe. Doncs bé, hauré pagat a la SGAE per aquest disc a l’hora de comprar l’original, a l’hora de comprar el cd verge i a l’hora de gravar-lo amb l’ordinador (perquè els ordinadors també paguen cànons).

Total: he pagat 3 cops a la SGAE per una mateixa cosa! Això no és (o no hauria de ser) legal! És un robatori en tota regla!

No sé què podem fer per evitar aquest espoli a part de queixar-me públicament aquí. Potser hauré de comprar a partir d’ara els cd verge i els ordinadors a França, que ho tinc a prop i no pagaré el cànon.

Us imagineu que els escriptors cobressin per cada paquet de fulls que es vengués? Oi que no seria lògic?

Comentaris

Sergi ha dit…
Però vols dir que els artistes cobren alguna cosa dels cànons que aplica l'SGAE? A mi em sembla que els pirates són ells, els que saquegen i ens roben per coses tan il·legals com el que diuen que fem nosaltres. M'ha agradat la comparativa aquesta del paquet de folis, però jo de tu no donaria massa idees, encara que siguis escriptor!
neus ha dit…
Al final, quan cantem qualsevol cosa a la dutxa, sortint de casa ens hi trobarem un cobrador de l'sgae... temps al temps!

Estic totalment d'acord amb tu Deric!
Striper ha dit…
Copiar un Cd o video per vendrel , si que es pirateris, compartir una canço una peli am algu no sempre s'ha fet i jo no crec que sigui pirateria, Els pirates son ells.
Rita ha dit…
Coincideixo plenament amb el que dius.
Bona setmana!
Mireia ha dit…
JO sóc de les tontes que pago per tot. Pràcticament no copio ni música ni pelis. I també estic MOLT enfadada amb SGAE. Si al final seran capaços de cobrar-te quan vinguin uns amics a casa i posis un CD. No fos cas que el compressis per escoltar-lo menys gent de la que l'escolta!
George Guinness ha dit…
"A més, si jo em gravo en un cd verge les fotos dels meus viatges, perquè he de pagar el cànon a la SGAE?"

Aquesta és la gran incògnita.

Bé, en realitat, no n'hi ha cap, d'incògnita: són uns lladres.
kweilan ha dit…
No no seria lògic. Seria un robatori com el que fan els de l'SGAE
Ferran Porta ha dit…
M'encantaria saber si existeixen SGAEs a altres països d'Europa. Algún canon hi deu haver, segurament, però dubto que la qüestió sigui tan polèmica com ho és a l'estat.
Belén ha dit…
Yo es que creo que esto es una patraña...

Nadie se ha grabado en los famosos cassetes los discos que se compraba?

La sgae cobra por todo tipo de reproducción, sea mecano o sea shakespeare, y al final del año se lo reparten entre los mas vendidos, así que puedes pagar por Barón Rojo que ellos no ven un duro...

Creo que muchas veces ellos son mas piratas que los demás, créeme...

Besicos
_MeiA_ ha dit…
No han perdut mai de calés amb el tema de la pirateria, tot el contrari, en guanyen. Amb l'excusa aquesta estàn cobran per tots costats.
Funcionario's blog ha dit…
Yo aquí diferenciaría el tema jurídico y el tema moral.

Moralmente, como todos sabemos, si no hay lucro no hay delito. Pueden ir por la vía civil, pero ni las compañías de telefonía ni las administraciones públicas deberían darles los datos si lo que se investiga es un delito.

Por lo tanto, más o menos, impunidad.

Por otro lado está ese engendro llamado "canon", que ni legaliza la copia que se hace (ahí queda que todavía se entrulle a mogollón de gente) ni realmente compensa a los artistas (salvo a unos pocos chupópteros).

Moralmente, pues me parece genial que se pueda descargar libremente el material y compartirlo. Por ejemplo, en mis buenos tiempos con el emule he hecho 4 ó 5 montajes de vídeo DVD inglés con audio castellano VHSRip, y tenías un producto bastante decente que no podías conseguir por ningún otro lado.

O cuando me puse a compartir la serie Dilbert, que había capturado de La 2, que no está disponible por ningún lado.

Es un acceso a la cultura.

No obstante, coincido que la gente no debería lucrarse a través de la copia y del ripeo, ya que eso sí es sustraer a los artistas su pan.

Por cierto, que yo me he bajado muchas cosas (sobre todo, musicales), lanzamientos y demás de esos de bombo y platillo, y después de oír el disco bajado por internet me he dicho: "Joder, menos mal que no he comprado esta mierda". Por una canción (o dos) hubiese pagado 15 euros (una estafa).

Un saludo y buen post.
estrip ha dit…
potser el dia que ens deixem de sentir estafats per aquest canon, la "pirateria", que no és pirateria, son sezillament còpies, disminueix.

Ja li han posat el nom de pirateria a tot i així sembla que tots som delinquents.
Bargalloneta ha dit…
Totalment d'acord amb tu!!!
a on anirem a parar, com diu elur, al final també ens cobraran per cantar a la dutxa!!
petonet
bajoqueta ha dit…
Un tema "peliagudo". Com sempre es beneficien els que estan a dalt. Si molts autors cobressen lo que realment és seu se forrarien encara més, i d'altres podrien viure del que fan. És molt trist, però hi ha massa buits i costa no agafar alguna cosa per la que no hem de pagar.
Nacho Hevia ha dit…
estic amb tu, Deric...el problema està en de quina manera es regula tot aixó...
el pirate més maco? tu, sense dubte!