On vas Salt?

Salt no és un poble, és com si fossin quatre en un, com una oferta del Carrefour: hi ha el Barri Vell, el barri de la Maçana, el Sector Centre (quin nom més lleig), el Veïnat... i si estirem encara en trobarem més: el barri dels escriptors, el Pla de Salt, Torremirona...

El Barri Vell és un poble dels d'abans, amb les seves cases de pedra plenes d'història i les veïnes que, a l'estiu, surten a prendre la fresca a la porta de casa seva amb les cadires per fer-la petar una estona.

La Maçana, tot i ser un barri, són dos, la primera fase, de cases amb jardí, i la segona construïda a finals dels 90 amb edificis i zones verdes més o menys integrades a l'entorn.

El Sector Centre és el desgavell urbanístic, el Salt més conegut però també el més lleig de tots. És el Salt de l'especulació dels anys 60: carrers estrets i edificis molt alts i de molt baixa qualitat. I el lloc d'arribada de la nova immigració.

El Veïnat és el barri industrial nascut al segle XIX arrel de l'aparició de les indústries tèxtils que necessitaven de molta mà d'obra. Tots aquests nous treballadors havien de viure prop de les fàbriques i es van començar a construir cases, totes d'un estil semblant: planta baixa més un pis i un petit jardí on tenir dues gallines, un conill i una mica d'hortet.

I en ple segle XXI neix un nou barri. Bé, de fet ja existia però l'han dotat de personalitat pròpia al anomenar-lo “el barri dels escriptors”, nom que m'encanta i que ve donat perquè tots els carrers porten noms d'escriptors catalans (Mercè Rodoreda, Martí i Pol, Salvat Papasseit, Joan Maragall, etc.). També són els anys de l'aparició del centre comercial i de les zones que l'envolten i que es fa dir Pla de Salt. És curiós que aquest lloc, el més nou, sigui també el més antic, perquè és on es va trobar una indústria lítica del neolític.

Segurament podríem trobar més Salts dins d'aquest gran Salt tan desconegut per la resta de Catalunya i que molts se n'ocupen d'intentar destruir: el parc de les Deveses, el grup Sant Cugat, el Parc Monar, la llera del riu Ter, el riu Güell i la sèquia Monar...

I d'equipaments també està força ben dotat: piscines; pavelló esportiu i centre d'alt rendiment esportiu; museu; biblioteca; centre d'arts escèniques “El Canal”; sala auditori “La Mirona” i “La Bombolla”; escola de Belles Arts; Teatre; l'Estació Jove; etc.

Salt té moltes coses: catalanitat (visca Serrallonga!), diversitat cultural, religiosa i de nacionalitats, i una història força desconeguda fins i tot pels mateixos saltencs.

Llavors, si té tantes coses bones, per què només es parla de les dolentes? Per què la gent vol marxar de Salt? Per què té tanta mala fama?

Potser ja va essent hora de reivindicar-lo, de creure que és un poble, que no ha deixat de ser-ho, que és acollidor i té coses a oferir, a pesar de la gran ciutat que té just al costat. Cal que la gent el faci seu, el descobreixi, l'estimi... Però per això calen molts esforços que no sé si ningú està interessat a fer o, si més no, molt poca gent. I és una llàstima.


Comentaris

Sergi ha dit…
No sé què en deuen pensar els Saltencs, però els de fora crec que hi veiem un problema al vostre poble: Girona.

Si fos un poble adossat a L'Hospitalet, poble molt més gran que Girona, i que és la segona ciutat de Catalunya, Salt es valoraria com déu mana. Però Girona és molt Girona, i de vegades hi anem a fer una volta els de fora, perquè és una ciutat maca i que dóna gust de veure. Però és clar, per això ningú no pensa en Salt, o hi pensen com un barri de Girona que no cal visitar. Suposo que això devia passar en el seu moment (i crec que per alguna gent segueix passant) amb Sant Andreu, Sants, o Gràcia, actualment barris de Barcelona. Potser et dono una visió molt catastrofista, però és el que penso.

Per cert, m'han agradat molt les fotos, donen una bona visió del poble.
Ferran Porta ha dit…
El meu comentari destacarà poc per culpa... d'en XeXu (XeXu, és broma!! :-)
És que anava a dir el mateix que ell ja ha dit: el problema de Salt és Girona. Com en tots els casos de poblacions als afores d'una gran ciutat, també Salt queda amagada per l'ombra de la capital gironina.

El passeig que ens has donat és interessant perquè ens permet conèixer una mica que s'amaga darrera la ciutat de l'Onyar; i per cert, això del barri dels escriptors m'ha fet pensar que... ¿no seria bonic acabar tenint un carrer a la teva ciutat d'adopció?? T'esperono a posar-t'hi i guanyar-te'l; ja has començat a fer camí...

Salut, Deric.
Striper ha dit…
Avui gentil home li deixo bons dies , que he de marxar.
estrip ha dit…
Tens tota la raó. Salt s'ha reivindicar.
Rita ha dit…
Un post maco, per les fotografies, pel text i pel que hi dius. I més venint d'un saltenc d'adopció. Si no recordo malament, no n'ets nascut tu allà.

Coincideixo força amb els companys, Girona us fa mal: teniu el que allà no volen. Entre cometes, ja hi havia el manicomi i ara els immigrants.

T'honora molt que reinvindiquis el teu Salt i que ens l'ensenyis i ens en parlis.

Jo només puc dir coses bones de Salt. Tinc una coneguda que és d'allà, molt maca, i tinc un molt bon amic que m'estimo molt que també n'és de saltenc. I ara t'hi tinc a tu. O sigui que insisteixo, només coses bones!
Bon diumenge!
ddriver ha dit…
doncs sempre que he portat a algu deu ser al troç xungo,el proper cop m'hi perdre
nimue ha dit…
la veritat és que la temporada que vam viure a Salt feiem més vida a Girona... Les fotos són molt boniques i el text també! espere que a poc a poc es vaja valorant l'encant d'aquesta ciutat. B7s!
Montse ha dit…
Tu deus viure al barri dels escriptors...

:)
Robin Shilvadin ha dit…
Vale, ahora SI tengo ganas de conocer Salt... Me lo enseñarás? Pareces buen guía turístico...
bajoqueta ha dit…
Tu ja estàs fent alguna cosa ensenyant-mos fotos de Salt. De vegades les ciutats o pobles estan infravalorats, i los toca a la gent d'allí ensenyar-los a la resta del món. No tot són les capítals de província, tot els pobles i ciutats tenen la seua part encantadora que ensenyar.
Cesc Sales ha dit…
No conec Salt. Bé ara una miqueta gràcies a aquest post...

Salut

Cesc
Sadurní ha dit…
"El barri dels escriptors" sona deliciós. No conec Salt -ho reconec-, però fas agafar ganes de fer-hi una visita.
Jordicine ha dit…
Doncs jo hi estat algunes vegades i m'agrada. Després del publireportatge d'avui et faran fill predilecte. Ja ja ja. Les fotos son precioses. Una abraçada.
Anònim ha dit…
La gent vol marxar? pos jo vuic anar jajaja si soc aixi, a més a mes deu ser tant bonic pegar un cop per tots els Salt que descrius, hem quedaria amb el vell perque sempre es el mes "encantador" de un "pueblo con encanto", vinga celet un bes faller (encara que no t'entusiasme)
Josep Lluís ha dit…
Fa molts anys vaig correr per Salt, quan encara no havia fet aquest "salt"... M'agradava més, molt més.
òscar ha dit…
potser l'ombra de girona és massa ampla però, com també comentes deric, cal que els propis habitants en facin bandera i orgull d'ell.

una de les millors oficines de turisme de la majoria de indrets, ho és la gent que hi viu.
Eli ha dit…
Doncs jo no sabia que Salt tenia mala fama!!!
Almenys és un poble tranquil.. (com el meu!) i això ja és per valorar-ho... Si estès ubicat al costat de Barcelona, t'asseguro que serieu molta més població...
Però mira tu, més val poquets, eh?? Vaja, això en penso jo...
Els del PiT ha dit…
Doncs el poc Salt que conec deu ser el Sector Centre malauradament...
Després d'aquest passeig quedo més informat. Estic d'acord en això de l'ombra de Girona (és molt "senyorona")
Ah! Em pregunten per aquí que si era estrictament necessari (o màxim permès) tenir dues gallines i un conill a totes les casetes del Veïnar?
:-)

PS: Ens ha agradat molt també el nom del barri dels escriptors, tan de bo cada poblet de Catalunya en tingués un, seria força significatiu.
Nacho Hevia ha dit…
invita'm que hi vaig!
Deric ha dit…
ja saps, NAcho, quan vulguis, només cal que m'ho diguis!
Mireia ha dit…
Jo hi vaig viure uns quants anys i la veritat és que feia vida a Girona. Potser la raó és que primer m'havia establert a Girona durant 5 anys i ja hi tenia la vida feta ( feina, estudis...) o peruqè la gent de la comarca tenim coma referència Girona.
M'ha agradat però veure,que hi ha coses que han millorat molt. algunes les he anat veient de passada si volto per la ciutat però d'altres no en tenia n'hi idea